Pengikut - Terima kasih sahabat......

FAST RESPON

SMS @ Whastapp untuk respon segera
ruza 013-3951176
man 016-3618144

Selasa, 24 Mei 2011

INSOMNIA

KETAHUI GEJALA IMSOMNIA???


Masalah gangguan tidur terjadi apabila seseorang mengalami sukar untuk tidur nyenyak pada malam hari, walaupun sudah tidur selama 8 jam atau lebih, tetapi masih mengantuk dan tidak berstamina setelah bangun dari tidur. Hal ini terjadi karana tidur yang tidak berkualiti.

Tidur adalah suatu proses dimana terjadi pembentukan sel-sel tubuh yang baru, pembaikan sel-sel tubuh yang rosak, membolehkan tubuh untuk berehat, juga untuk menjaga keseimbangan metabolisme dan reaksi biokimia tubuh. Jika kita mengalami gangguan tidur, maka akan mempengaruhi kesihatan kita.

Berapa lama tidur diperlukan?????

Tempoh masa tidur setiap individu berbeza antara satu sama lain. Purata jumlah masa tidur yang diperlukan sehari ialah 7 hingga 8 jam. Kajian menunjukkan individu yang tidur kurang daripada 4.5 jam sehari, mempunyai risiko tinggi terhadap penyakit jantung koronari. Kualiti tidur tidak hanya bergantung kepada jumlah masa tidur sahaja tetapi juga kepada keupayaan seseorang itu berfungsi dari segi fizikal dan mental pada keesokan harinya.

Jenis-jenis Insomnia:


Insomnia Sementara

Mengalami masalah tidur kurang daripada 1 minggu. Antara sebab-sebab insomnia ini termasuk bekerja mengikut syif dan tekanan perasaan.


Insomnia Jangka Pendek

Mengalami masalah tidur selama sebuan. Antara sebab-sebabnya termasuk perubahan persekitaran seperti dirawat di hospital, pertukaran kerja atau masalah kerja, masalah keluarga dan masalah kesihatan.


Insomnia Kronik

Merupakan gangguan serius yang dialami lebih dari sebulan. Mengikut kajian, lebih kurang 1/3 hingga 2/3 pesakit mengalami insomnia kronik mengalami masalah mental.


Punca Insomnia:

  • Umur meningkat tua
  • Berpenyakit seperti sesak nafas, kerap buang air kecil dan menanggung kesakitan.
  • Cemas dan murung.
  • Suasana bising dan tidak selesa.
  • Tekanan perasaan/stress di rumah atau di tempat kerja.

JADI..MUNGKIN ANDA PERLUKAN BANTUAN. CUBALAH SLEEP TIME

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis